49423297503_e27f1826e1_k_1920
Varig verdi. Kan det skapes nå?
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
Hvordan kan vi selv ta tak i situasjonen og komme seirende ut av krisen? Oslo Design Fairs verdier er inspirerende, målrettet og vennlig. Så i vennlighetens navn, her kommer noen målrettede og forhåpentlig inspirerende tips.

Vi har tatt en prat med Frederik Horn som har mer enn 20 års erfaring fra norsk reklame og kommunikasjonsbransje. Nå driver han reklamekonsulentbyrået Horn&Co som bl.a. selger reklametjenester og leier ut sin egen kompetanse.

«Klær kommuniserer som et hornsignal», sa eieren av en av Oslos klesbutikker på slutten av jappetiden. Slik er det også med design. Godt design sier noe om produktet, den som kjøper det og kanskje også noe om den som designet det. I tillegg er godt design funksjonelt. Produktet er spesielt godt egnet til det det skal brukes til på grunn av formen. Alessi sin sitruspresse, skapt av Philippe Starck, er et godt eksempel på unik design og funksjon. Og slik er det med godt håndverk og arkitektur.

Oslo Design Fair skal være Norges viktigste og mest attraktive møteplass for design, arkitektur og håndverk. Det er her bransjen skal samles og hvor man tilrettelegger for å drive nettverksbygging gjennom møteplasser, kunnskapsformidling og opplevelser.

Men nå har verden stoppet opp. Den står stille. Corona er på alles lepper. Det er samtaleemne nummer én. Før været. For selv om vi ikke lenger hamstrer mat, befinner de fleste av oss hjemme. De heldige på hjemmekontor. De andre i permisjon. Butikker er stengt. Frisører er stengt. Arbeidsplasser flyttes opp i skyen. Kjøpesentrene som før myldret av liv og aktivitet, ser ut som spøkelsesbyer. Sosiale medier er fulle av bilder av tomme gater. I skogen derimot, er det tett trafikk. Der er det ingen som bryr seg om å kjøpe en ny vase eller en ny sitruspresse fra Alessi. Langt mindre om påbygg, tilbygg eller nybygg.

Når de berømte hjulene kommer i gang vet vi ikke. Men vi registrerer at folk snakker om «den andre siden» og at når vi kommer dit vil alt være som før. Men vil det det? Det er mange som snakker om at kriser skaper økt kreativitet. Ikke fordi vi plutselig blir mer kreative, men fordi vi er nødt. Vi blir tvunget inn i andre tankebaner. Nye måter å løse hverdagen på. Hvordan blir hverdagen for alle som skal møtes på Oslo Design Fair i august? Og kan vi møtes?

Vi håper det. Vi tror det. Og vi har snakket med kommuneoverlegen. Hun tror kanskje også det. Om vi bare legger til rette, iverksetter tiltak for hindring av smitte og så videre. Tiden vil vise om og eventuelt hvordan det løses.

Men hva kan vi gjøre i mellomtiden? Hvordan kan vi selv ta tak i situasjonen og komme seirende ut av krisen? Oslo Design Fairs verdier er inspirerende, målrettet og vennlig. Så i vennlighetens navn, her kommer noen målrettede og forhåpentlig inspirerende tips:

  1. Bruk tiden til å forbedre produktet ditt. Evaluer eget selskap, kompetansen, leveransene og driften. Hva er bra, hva er kun OK og hva kan bli bedre. Ta tak i listen og lag en handlingsplan. Og du; gjennomfør den.
  2. Den som intet våger, intet vinner. Er det rom for å gjøre noe som får deg til å stikke deg ut i mengden på en positiv måte. Reklameveteran Jan Blichfeldt har sammen med Ingvar Sandvik fra TNS Kantar skrevet to artikler om «Reklamebudsjetter i krisetider – en mulighet til å spare eller å vinne?» Kanskje er det noe å la seg inspirere av.
  3. Sharing is caring. Det finnes utallige eksempler på individuelle idrettsutøvere som ar blitt bedre ved å samarbeide med konkurrentene. Da Norge slo gjennom som alpinnasjon på 90-tallet var det basert på prinsippet om at man kunne lære av hverandre. De delte erfaring og spilte hverandre gode. Er det noe å lære av dette? Vi tror det. Hva skjer hvis håndverkeren og arkitekten snakker sammen og deler erfaring. Blir det et bedre hus. Antagelig. Kan arkitekten lære noe av designeren? Absolutt. Kan en håndverker lære noe av en annen slik at begge kommer styrket ut? Prøv.
  4. Digitale muligheter. Kan det du gjør i dag, gjøres digitalt? Når hele den norske presses anmelderkorps er i ekstase over konsertopplevelsen med Sigrid på Vierlive.no – er det mye som kan løses digitalt.
  5. «Copy with pride». Hva gjør folk i andre deler av verden? Trål nettet etter eksempler på hva andre har gjort i andre land. Kanskje er det en spire til din egen versjon. Kopier den, men gjør den til din egen. Lag din versjon.
  6. Start nettbutikk. Har du ikke nettbutikk, er det kanskje nå du skal gjøre det. Det er i alle fall hvert å undersøke hva som skal til.
  7. Er du en av dem som kun driver på nett, er det kanskje vært å sjekke om du skal gå motsatt vei. Starte fysisk butikk.
  8. Kan du bruke kompetansen du og bedriften din sitter på til å selge noe annet? Det finnes flere gode eksempler på at bedrifter har snudd seg rundt for å produsere noe annet og som samfunnet trenger. Som for eksempel Sabine Goldberg. Hun syr til vanlig bunader og andre festplagg, men med koronavirusets inntog bidrar hun med å sy smittevernsdrakter.
  9. Liker du å tenke og lese deg opp før du gjør noe? Try Råd har tittet i krystallkulen og har skrevet «100 mulige endringer som følge av koronaviruset». Kanskje den får deg på glid?
  10. Spør oss. Vi Norges Varemesse oppsto like etter Spanskesyken herjet. Siden har vi holdt det gående i 100 år. Kanskje kan vi hjelpe. Og kanskje har andre tatt kontakt med en utfordring du kan løse?

Varig verdi. Kan det skapes nå. Vi tror det. Og vi håper disse rådene, i vennlighetens navn, var til hjelp. Om ikke annet håper vi du hygget deg med dem.

Ha en fin dag!

Frederik Horn
for Oslo Design Fair