Gruppe01(Sort)
Sur nei, bare drit forbanna!
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
Krydder, coca-cola og eddik var starten for den matglade grunderen Pål Dyrø-Gladsø. Merkenavnet Drit Forbanna har bare satt litt ekstra fart på bedriften.

Hva er viktig for dere når dere er tilstede på en messe generelt, og på Oslo Design Fair spesielt?

— Det viktigste er kvaliteten på de besøkende. Vi foretrekker lukkede messer med bare innkjøpere, som Oslo Design Fair, fordi det gir oss god tid til å snakke med potensielle forhandlere, og bli bedre kjent med dem. Vi har fått veldig mange nye kunder på messen og mange av dem ser vi faktisk bare på messen to ganger i året.

Hva er eventuelt forskjellen på januar- og augustmessen?

— Det er egentlig ikke så stor forskjell for oss. Det er en utrolig effektiv måte å treffe alle kundene våre fra hele landet på ett sted to ganger i året.

Kan du si noe om prosessen dere har i forkant av messen?

— Vi har etter hvert begynt å bruke ODF som en arena der vi lanserer nyheter. I januar 2019 lanserte vi en serie med pesto og i august en serie med ulike salateddiker, og i januar i år vil det selvfølgelig også komme enda flere nyheter. Standen vår bærer preg av hva vi til en hver tid skal lansere, så vi designer en helt ny messevegg for hver messe. Vi jobber alltid frem en lanseringsstrategi der vi  sender ut nyhetsmailer til alle forhandlerne våre idet messen starter samtidig som vi legger ut de nye produktene på Instagram og Facebook. Denne kombinasjonen har fungert veldig bra for oss og vi ser at omsetning har vært stigende for hver messe vi har deltatt på.

Hva er suksesskriteriene for dere som utstillere?

— Plassering av standen på messen. Etter som vi har vokst ut av den minste standen og bedt om større arealer, ser vi at det fungerer bedre med større plass. Vi har derfor bedt om enda flere kvadratmetere i år. Samtidig tror vi at vi har fått en del gratis ved å hete Drit Forbanna. Vi merker at det er mange som kommer innom standen etter å ha sett navnet vårt i katalogen for å sjekke hva i all verden Drit Forbanna egentlig er. Vi tror også at vi hadde god nytte av reklamen som gikk på storskjermer i august i tillegg til at smakstorget ga oss en del trafikk på standen.

Hvor viktig er messen som møteplass for dere?

– Messen har blitt en veldig viktig arena for oss. Først og fremst fordi det kommer mange potensielle kjøpere vi ikke engang visste at eksisterte. Som en liten aktører har vi ikke kapasitet til å reise rundt i Norge på kryss og tvers for å oppsøke potensielle forhandlere. Store avstander og spredt kundemasse gjør at ODF fungerer perfekt for oss.

Hva gir dere mest inspirasjon?

— Gode smaker, godt design og glimt i øyet. Jeg har bakgrunn fra reklamebransjen og føler derfor at vi har et lite fortrinn i forhold til mange andre. Det finnes så mange kjedelige navn og intetsigende innpakninger der ute. Jeg lar meg inspirere av fin innpakningsdesign på Pinterest,

og besøker også steder som Chelsea Market i New York eller Torghallerne i København for å hente inspirasjon og ideer til produktene våre.

Er det noe dere savner på messen?

— Vi savner større fokus på mat. Det er veldig stort fokus på interiør og nips, mens avdelingen for mat er begrenset til ett område i én av hallene.

Jeg tror det hadde vært flere besøkende, hvis matseksjonen hadde vært større.

Hvordan er drømmemessen for dere? Det er lov å tenke stort!

— Oi, det er ikke så lett å svare på. Vi kom nettopp hjem fra Køln som er en messe med over 5 700 utstillere bare innenfor kategoriene mat og drikke. Er det stort nok?