31017-25_31018-25_2830-18_2830-24_66009-22_66008-22_6680-18_2288-00_16054-00_16053-00_trend01
IB Laursen med tro på fremtiden
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
De selger moderne interiør med et snev av nostalgi. Nå ser de optimistiske danskene fremover mot en ny normaltilstand.

De selger moderne interiør med et snev av nostalgi. Nå ser de optimistiske danskene fremover mot en ny normaltilstand. 

Vi har tatt en prat med salgs- og markedsansvarlig Bjarne Lund Jepsen som ser på utfordringene firmaet har stått overfor den siste tiden som muligheter til å tilpasse seg og bli sterkere.

Hvordan håndterer dere koronasituasjonen? 

— Vi fokuserer på hva vi faktisk kan gjøre og bruker ikke energi på det som ikke lar seg gjøre akkurat nå. 

Hva gjør dere av konkrete tiltak? 

— Situasjonen utvikler seg hele tiden og vi vurderer de enkelte markeders situasjon individuelt og ser på hvilke muligheter vi har til å hjelpe kundene våre.   

Hva tenker dere om våren og høsten 2020? 

— Vi gikk veldig tidlig i gang med å se på hvilke muligheter vi hadde og kom raskt frem til at vi kunne ha økt fokus på nettkundene våre siden mange av de fysiske butikkene ble stengt. Det viste seg å være riktig strategi for oss. Nettbutikkens inntjening har vokst med 3-4 ganger i løpet av denne perioden. Agenten vår i Norge, Tone Stenrud, har dessverre ikke kunnet besøke kundene som vanlig, men det endrer seg nå fra slutten av april. Da kan hun igjen reise ut til kunder for å hjelpe dem med riktig innkjøp. 

Hva tenker dere om fremtiden? 

— Vi kommer heldigvis raskt tilbake i sporet og forventer at vi skal klare å nå vårt normale budsjett. Vi tenker at mange vil kjøpe inn varer gjennom nettbutikker de nærmeste månedene og etterhvert som verden vil nærme seg normale tilstander tror vi at kundene lengter etter å gå i butikker og ”hygge” seg med shopping, som vi sier i Danmark. I det hele tatt å komme ut og nyte våren, gå i butikker og på kaféer. Vi må likevel ta høyde for at det blir en ”ny normal”. Men hvordan den blir, kan bare tiden vise. Vi er uansett klare til å hjelpe kundene våre, og har troen på at det skal gå bra. 

”En krise gir alltid grunnlag for refleksjon, og noe av det vi har lært av denne krisen er at man skal reagere raskt!”

Hvordan vil du karakterisere stilen og målgruppen til Ib Laursen?

— Mange kjenner firmaet Ib Laursen fra Ribe i Danmark som et romantisk og nostalgisk firma. Men vi har de siste årene endret uttrykket mot en mer nordisk stil, fortsatt med et streif av nostalgi. Målgruppen vår er bred, men favner i hovedsak kvinner mellom 25 og 70 år. Når det er sagt, så har vi også mange mannlige kunder, som elsker produktene våre. Vi selger jo en del røffe metallmøbler og unike objekter fra India som passer godt inn i et maskulint hjem.

Hva er viktig for dere når dere er tilstede på en messe generelt, og Oslo Design Fair spesielt?

– Det er utrolig viktig å være på messer rundt i Europa, men Oslo Design Fair er helt spesielt for oss. Vi har deltatt på messen i mange år fra den aller første messen for veldig lenge siden. Her er vi på hjemmebane og elsker å møte våre trofaste kunder for en prat om alt fra hvordan det går med dem og hvordan markedet beveger seg. For oss er kontakten med kundene veldig viktig.

 Hvordan gikk det på messen i januar?

— Vi har oppgradert messestanden vår de siste årene, og vi kan glede oss over at det har lønt seg, og bidratt til at vi  har hatt fremgang på alle messer siden.

 Hva er eventuelt forskjellen på januar- og augustmessen for dere?

— Vi gjør ingen forskjell på messene. Det er viktig for Ib Laursen at kundene våre får den samme gode opplevelsen og den riktige inspirasjonen med seg hjem hver eneste gang det er messe.

Kan du si noe om prosessen dere har i forkant av messen? 

— Når vi i Ib Laursen forbereder en messe, starter vi med planlegging i god tid. Vi utvikler, setter sammen og kjøper inn til en komplett kolleksjon av spennende Ib Laursen interiør. Når kolleksjonen er ferdig utarbeidet starter arbeidet med å ta bilder til vår neste katalog og til webshopen. Samtidig begynner vi prosessen  med å skape, utvikle og tegne messestanden som vanligvis er på 200 m2, og som skal reise rundt i hele Europa. Når vi kommer tettere på messen inviterer vi alle kundene våre til messen og gir dem en sneak peek av hva de kan forvente å få se av spennende ting på messen. Til slutt kommer den store dagen når messen starter og vi endelig kan møte våre herlige kunder.

Hva er suksesskriteriene for Ib Laursen?

— At vi møter så mange kunder på messen som mulig og at vi får en god dialog om den neste sesongen. Vi gleder oss også til å møte nye kunder, som vi kan presentere hele kolleksjonen vår for, og som vi forhåpentligvis kan starte et godt og langt samarbeide med.

Hvor viktig er messen som møteplass for dere?

— Messen er veldig viktig for Ib Laursen, fordi det er her vi kan presentere alle nyhetene våre live for kundene våre og snakke om hva som passer best til akkurat deres butikk.

Hvem er drømmekundene?

— En drømmekunde for Ib Laursen er en som vi kan være med å utvikle et konsept sammen med. Kunden kjøper ikke bare varer hos oss, men mest av alt ønsker vi at de skal kjøpe riktige varer og selge dem videre til sluttbrukeren gjennom sine forretninger.

Hva gir dere som kreatører mest inspirasjon?

— Vi blir inspirert av trendseminarer der vi får input om tendensene fra hele verden. Vi studerer også mange interiørmagasiner nøye. Ellers er det jo en glødende interesse for den nordiske livvstilen i mange av oss, og det er nødvendig for at vi skal kunne jobbe så intenst med interiør som vi gjør.

Er det noe dere savner på messen?

— Messene rundt i Europa er i konstant forandring og de siste årene går denne forandringen fortere enn noensinne. Der hvor Ib Laursen har størst suksess er på de messene hvor samarbeidet med messen er som tettest. Med andre ord så kunne vi godt tenke oss et enda tettere samarbeid med Oslo Design Fair. 

Hvordan er drømmemessen for dere? Det er lov å tenke stort!

— Drømmemessen er det stedet der vi møter kundene våre og inspirerer dem med nye tanker og produkter som de kan ta med hjem til  egen butikk. På drømmemessen møter vi også nye kunder som vi kan få et godt og langt samarbeid med.