Designbase er klar for det norske markedet
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
I august lanserer Horisont Gruppen en norsk utgave av Designbase. Designbase skal være et ”go to place” for design- og interiørbransjen i Skandinavia.

I august lanserer Horisont Gruppen en norsk utgave av Designbase. «Designbase skal være et ”go to place” for design- og interiørbransjen i Skandinavia. Vi har mediekonseptet og plattformen på plass gjennom våre magasiner i Danmark og Sverige, og nå gleder vi oss til å ekspandere i Norge”, lyder det fra Horisont Gruppens adm. direktør Rasmus Brylle.

Det norske Designbase er basert på Designbasesuksessen på det danske og det svenske markedet samt på representasjonen av Skandinavisk design i Norge både på messer, blant distributører, agenter, detaljkjeder, webshops samt i detaljhandelen generelt.

”Vi vil ut til flere og formidle mest mulig relevant stoff til våre lesere og partnere og vi har møtt flere sterke og interesserte partnere som vi kan være sammen med om denne offensive satsningen”

Rasmus Brylle, adm. dir. i Horisont Gruppen.

”For Horisont Gruppen er etableringen av et Designbase i Norge et naturlig skritt i den utviklingen. Designbase er inne i som et ”go to place” for design- og interiørbransjen i Skandinavia”.

”For to år siden etablerte vi Designbase i Sverige. Det har vært en kjempesuksess, og det har naturligvis gitt oss blod på tann til å fortsette ekspansjonen i Skandinavia”, lyder det fra Rasmus Brylle.

Planen er som i Sverige at Designbase i Norge skal komme ut som et printmagasin fire ganger om året på norsk, slik at det løpende kan leses nyheter og informasjoner fra aktørene i markedet på nettsiden designbase.no samt hos profiler på sosiale medier. Utover dette utgis et ukentlig nyhetsbrev.

Nordic Business Manager på Designbase, Hans Snestrup utdyper: ”Vi har spurt mange av bransjens aktører om deres holdning til et norsk Designbase, og den er ytterst positiv. Det finnes ikke noe tilsvarende større bransjemedium på markedet, og så er det dessuten en riktig god synergi i å ha fagmagasiner på alle de tre skandinaviske markedene. Mange leverandører er enten allerede i alle tre markeder, eller de har planer om å løfte deres brand ut i resten av Skandinavia. Det kan vi hjelpe dem med”, sier Hans Snestrup og sier videre at det norske markedet er et interessant marked som bobler med nye produsenter, leverandører og nye dyktige designere.

Designbase i alle tre land er som en mini-messe
I forbindelse med lanseringen av Designbase i Norge, innledes et formalisert samarbeide med Oslo Design Fair. Designbase vil utover dette dele ut en årlig norsk Designbasepris til den mest innovative og nytenkende detaljhandelsbutikken i Norge, første gang i forbindelse med Oslo Design Fair i august.

Blant de norske virksomheter som har valgt å bidra til det aller første nummer av Designbase i Norge og samtidig utnytte synergien ved å være med i Designbase både i Danmark og Sverige er Bo Bedre AS som eies av Stamati Stenseth. Bo Bedre AS er en agenturvirksomhet som arbeider med skandinaviske produkter som CrushGrind, Erik Bagger, Cathrineholm, Novoform, Sirius, Stuff Design, Lemus og Tenderflame.

”Vi har ca. 400 kunder på det norske markedet og arbeider med både kjeder, frittstående butikker samt med B2B-markedet og HORECA-markedet, hvor ikke minst Tenderflame er aktuelt. Samtidig er vi akkurat nå i gang med å bygge en nordisk distribusjon opp på Tenderflame”.

Stamati Stenseth som inntil 2017 også hadde Kähler-distribusjonen i Norge.

”I dag har vi en spennende miks av brands som passer mange av våre kunder, og et Designbase i Norge er en perfekt kommunikasjonskanal for oss. Jeg mener klart at det er et behov for et magasin som Designbase i Norge for både leverandører, importører og produsenter som alle i dag kun har de forbrukerrettede interiørmagasinene å komme ut med sitt budskap i”, fastslår Stamati Stenseth.

 Klar på alle plattformer
Designbase i Norge vil være tilstede på samtlige medieplattformer og både redaksjon og aktører kan på like fot bidra med innhold.

Teamet bak Designbase er en sammensetning av den eksisterende danske og svenske redaksjonen samt ny norsk journalist, Gunnhild Bjørnsti.
Hans Snestrup, Nordic Business Manager for Designbase håndterer samarbeidspartnere, annonsører samt online partnere også i Norge, og kan kontaktes på [email protected]