_MG_1993+
Årets høydepunkt
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
Smykkedesigner Kaja Gjedebo har suksess i Europa og USA, men mener likevel at Oslo Design Fair er årets viktigste møtested for å treffe gamle og nye kunder.

Hva er viktig for deg når du er tilstede på en messe generelt, og på Oslo Design Fair spesielt?
— Jeg får jobbet frem et helhetlig estetisk konsept rundt mitt eget design på messer. Smykker kan virke litt smått iblant, men det å få frem helheten gjennom interiør og bilder på en stand gir meg energi og inspirasjon gjennom resten av året. Messene er også den muligheten man har til å treffe folk fra bransjen, andre designere og butikker. Et viktig møtepunkt som både skaper synergieffekter og nye ideer.

Hva er eventuelt forskjell på januar- og augustmessen for deg?
— Januarmessen dreier seg mer mot turistmarkedet, mens i august kommer gullsmedene og de som trenger varer til jul.

Kan du si noe om prosessen du har i forkant av messen?
— Man kankanskje aldri gjøre nok i forkant av en messe. Jeg sender ut mailer og nyhetsbrev til kunder og butikker to-tre måneder på forhånd, og så minner jeg dem på det én eller to ganger når det nærmer seg messen.

Jeg prøver å tenke ut hovedidéen for årets stand på forhånd, men for å være helt ærlig så jobber jeg veldig hands on og det ender som regel at jeg tar med meg alt jeg har av bord, bilder, maling og utstillingspodie og prøver meg frem til jeg er fornøyd. Det er utrolig vanskelig å planlegge noe slikt på et papir. I år måtte jeg kjøre hjem igjen og vasse ut i Nøklevann for å plukke en bukett digre strå for at standen skulle bli komplett. Det fungerte!

Smykkene blir laget i Kajas atelier på Bøler i Oslo.


Hva er suksesskriteriene?
— En interessant stand som skiller seg ut i mengden samtidig som den er inviterende. Det er mye psykologi rundt hvordan folk beveger seg rundt på en messe. Det er viktig å kunne se på produkter og tørre å gå inn på en stand uten å føle seg fanget. Så det er mitt lille triks. I tillegg til at jeg må fortelle kundene om og om igjen at jeg er der.

Hvor viktig er messen som møteplass for deg?
— Den er årets høydepunkt for å treffe gamle kunder og bli kjent med nye. Å komme inn i nye butikker kan ofte ta flere år for en smykkedesigner som meg, og da er messen et av de få stedene der kundene kan bli minnet på at du finnes.

Hvem er drømmekundene dine?
— Designinteresserte butikker med et bredt nedslagsfelt innenfor interiør og klær, men med kunnskap og interesse for smykker.

Hva gir deg som kreatør mest inspirasjon?
— Arkitektur og natur gir meg en grunnleggende inspirasjon, men stort sett er det arbeidsprosessen i seg selv som gir meg mest inspirasjon. Kommer jeg først i en god flyt, renner det bare kreativitet ut av fingrene på meg. Jeg har aldri hatt et ferdig produkt i hodet på forhånd, så jeg mener at bare hardt arbeid gir god design.

Er det noe du savner på messen?
— Jeg skulle gjerne hatt muligheten til å få levert mat til standen. Tenk på alle oss som står der alene! Jeg ønsker meg en liten kaffe- og sandwichtralle som går rundt med tilbud om mat og drikke til oss utstillere eller at man kan bestille mat på forhånd og få den levert.

Hvordan er drømmemessen for deg?
— En internasjonal messe som tiltrekker seg kunder fra hele verden som er interessert i Skandinavisk design. Jeg ønsker meg også en messe som dekker behovet for verktøy, stener og perler, slik at det blir relevant for gullsmedene å velge Oslo Design Fair istedenfor rene gullsmedmesser i Danmark og ellers på kontinentet hvor de per i dag kan få tak i alt de trenger til butikkene sine på én messe. Det er lov å drømme!

Illustrasjon av Pia Henrik