Tendensutstilling: Gjenbruk, flerbruk og en dose rødt

Årets tendensutstilling speiler messetemaet Rethink på flere måter. Stylist og kurator Kirsten Visdal har nemlig vært opptatt av å inspirere besøkende til å tenke nytt.
Kjøp billett her

Utstillingsdesignet er et godt eksempel på dette. De små rommene som huser det kuraterte vareutvalget fra messens utstillere skal fraktes videre og få nye bruksområder etter at Oslo Design Fair er over.

– Forbrukeren er kresen og våken, og du må få miljøperspektivet inn i virksomheten din hvis du skal være aktuell. Vår oppgave her på messen er å gi innkjøpere mulighet til å drive butikkene sine. Vi skal gi tips og gode løsninger til å se muligheter og nye måter å gjøre ting på, sier Kirsten.

Det er Vardehaugen arkitekter som har tegnet utstillingsdesignet. At modulene drar videre og får nye funksjoner etter messen speiler vår stadig mer mobile og nomadeaktige tilværelse, ifølge kuratoren – arbeidsplassen er mobil og hytta har nesten blitt viktigere enn hjemmet. Å bygge noe for å gi det videre etter endt bruk speiler også samtidens delekultur, hvor flere åpner for bytting av varer og tjenester.

Furu møter fremtid
I utstillingen er ulike rom innredet i materialer, farger og former knyttet til interiørtendensene fremover. Utvalget preges av tidløshet og langsiktighet, og viser en tid hvor varighet verdsettes til fordel for skiftende trender. En turbulent verden gjør at det trygge treverket får stadig større innpass i hjemmene våre, uten at overflaten nødvendigvis er trehvit – tradisjonell furu opptrer både i naturlig og ny drakt.

– Tre er jo et svært tilgjengelig materiale i landet vårt, og står for noe veldig holdbart, trygt og organisk. Men tre kan også transformeres. I rødt blir den geometriske og skulpturelle Clerici-stolen i furu av Konstantin Grcics forMattiazzi plutselig veldig spennende, forklarer Kirsten.

Lidenskap og fare
Rødt er, sammen med brunt, en av nøkkelfargene i tendensutstillingen, og skjærer gjennom en ellers dempet og tidløs fargepalett av nyanser i nude, brente jordfarger og lyst treverk.Fargen symboliserer varsel, men også lidenskap – to kontrasterende tilstander som preger tidsånden.

– Flere bruker rødt om dagen, fra store motehus til kosmetikkfirmaer. Rødt er en aktiv farge, den krever oppmerksomhet og står for både fare og glede.


Smart på liten plass
Formspråket er abstrakt og geometrisk, inspirert av 20-30-tallet og De Stilj, og underbygger samtidens fokus på både gjenbruk og nytenkning. Teknologi lever side om side med analoge løsninger, og tradisjon blandes med moderne estetikk i nye, spennende uttrykk.Tendensutstillingen viser også hvordan man kan utnytte små arealer på en effektiv måte, noe som blir mer og mer aktuelt ettersom befolkningen øker og flere må klare seg på mindre plass.

– Gjennom materialbruk, funksjon og sammensetning av produkter er målet å skape en utstilling som forhåpentligvis inspirerer innkjøperen, avslutter kuratoren.

Besøk tendensutstillingen i hall C

 

Share this: