Interiørtendenser for 2019/2020

Velvære, varighet og en dose humor preger hjemmene våre fremover, ifølge Pej gruppens trendekspert.

Kjøp billett her

– I 2020 etterspør vi kvalitet fremfor kvantitet, forklarer Rie Fjordsøe Rasmussen, trendredaktør i Pej gruppen.

Det danske trendbyrået har hatt fingeren på pulsen av de siste bevegelsene innenfor livsstil, interiør og forbruk siden 1975. Når design- og interiørtrendene for 2019/20 skal presenteres, er varighet og miljøbevissthet viktige nøkkelord. «Slow design» fortsetter å gjøre seg gjeldende, hvor interiøret får utvikle seg i et naturlig tempo uten å nødvendigvis dikteres av skiftende tendenser.

– I takt med det enorme fokuset på klima, miljø og bærekraft vil det komme et større fokus på design som passer på naturen vår og samtidig imøtekommer behovet for fornyelse. Sesongene vil ikke forsvinne, i alle fall ikke fra én dag til en annen. Men vi vil se en større interesse for ansvarlig, varig og gjennomtenkt «slow design», hvor designet selges etter bruk eller blir i hjemmet på tvers av sesonger, forteller Rie.

Farger, fordypelse og færre ting

Trendredaktøren er en av foredragsholderne på Oslo Design Fair i august. Ifølge Rie rommer fremtiden farger, lekenhet og humor, som et fristed og en kontrast til den alvorstyngede og turbulente verdenen rundt oss.

Samtidig beveger design seg i en intelligent, funksjonell og nærmest kunstnerisk retning, med fokus på å styrke fysisk og mental sunnhet. I visuelt beroligende omgivelser, som aktivt hjelper oss i en travel hverdag, skal taktile sanseopplevelser få oss vekk fra skjermene og tilbake til virkeligheten.

– Fellesnevneren for interiørtrendene er en ren og enkel tilnærming til hjemmet. Estetikk, ro, fordypelse og velvære står sentralt, noe det store fokuset på nytelse, overforbruk og KonMari speiler. Det betyr ikke at vi ikke vil ha ting, men vi vil i større grad ha færre ting av bedre kvalitet, sier Rie.

Bærekraftig nytenkning

Årets messetema Rethink speiler en tendens hvor ekstremvær, plastfylte hav og sløsing med ressurser har gitt forbrukere, merkevarer og designere større fokus på å gjenoverveie, gjentenke og ikke minst tenke nytt innenfor design, produksjon, salg og forbruk, ifølge trendredaktøren. Hun spår en oppblomstring av leasing som en bærekraftig løsning innenfor interiør, og trekker frem Ikea som en foregangsbedrift – møbelkjeden har allerede innført utleie av møbler som et tilbud til sine kunder.

– Det er fortsatt lang vei for å få miljøvennlige designalternativer ut til massene. Men både forbruker, merkevare og designer har blitt bevisste på at ansvarlig, varig og gjennomtenkt design kan være en del av løsningen, sier Rie.

Hvordan trender blir til

Fra Pej gruppen kommer også eier og trendforsker Louise Byg Kongsholm til Oslo Design Fair for å forklare utgangspunktet for tendensene rundt oss, såkalte megatrender.

– Megatrender speiler tidsånden og grunnleggende verdier og holdninger hos oss som forbrukere. Det er beskrivelser av tiden vi lever i og verdiene vi har, eller ønsker å ha, samt lengslene våre, sier Louise.

Megatrender handler hovedsakelig om fremtidige eller uuttalte behov, og benyttes av den grunn oftest i idé- og konseptutvikling tidlig i en designprosess, ifølge trendforskeren.

– En forbruker kan ha et uutalt behov for stillhet for eksempel, men evner ikke selv å sette ord på hvorfor behovet er oppstått og eller å finne en løsning. Det er først når forbrukeren presenteres for debatt om mangelen på stillhet, eller finner konkrete produkter og tjenester som gir hjelp til å skape stillhet, at det er mulig å artikulere behovet.

Hør mer om interiørtendenser og megatrender når Rie Fjordsøe Rasmussen og Louise Byg Kongsholm besøker Oslo Design Fair i august.
Kjøp billett her

Foto i topp: Ragnar Omarsson,  Styling Kirsten Visdal og Per Olav Sølvberg
Foto 1: Philippe Malouin
Foto 2: Mario Bellini

Tekst: Linn Carin Dirdal

Share this: